5 | Vliegwielkeerringen

Vliegwiel_keerringenHoe monteer ik de oliekeerringen van het vliegwiel?

Voordat je überhaupt de drukgroep, de koppelingsplaat en het vliegwiel demonteert, is het belangrijk dat je merktekens aanbrengt. Als eerste merk je de drukgroep t.o.v. het vliegwiel. Draai de drukgroepboutjes kruislings los. Zodra je alle boutjes allemaal iets gelost hebt, kun je ze geheel verwijderen. Haal de koppelingsplaat “uit” het vliegwiel, controleer de dikte en maak ‘m daarna goed schoon. Als het vliegwiel nat is van de olie weet je zeker dat de O-ring in het vliegwiel ondicht is. Markeer het vliegwiel t.o.v. de krukas (bijv. met verf of type-ex op een paspen). Zet het vliegwiel vast met een vliegwielklem en draai de bout los (let op, deze zit met 350 Nm zeer vast). Haal het vliegwiel van de krukas. Maak het vliegwiel aan beide zijden schoon, controleer de staat van de tandkrans, de staat van de vliegwielbout (ook het naaldlager), het aanligvlak tussen vliegwiel en krukas en de passing van de paspennen op speling. Haal de O-ring voorzichtig uit het vliegwiel en maak het vliegwiel schoon. Gebruik een grote schroevendraaier om de oliekeerring uit het carter te wippen. Zorg ervoor dat vliegwiel en paspennen niet beschadigd raken. Maak het carter ter plaatse schoon en controleer krukas en carter op beschadigingen. Vervang ALTIJD de O-ring en de oliekeerring tezamen.

Bij het monteren van een nieuwe oliekeerring, kun je een plaatsingsmal kopen, maar je kunt ook een stukje rondhout nemen ter grootte v/d keerring. Maak in ’t midden een uitsparing voor de krukaspaspennen en met een grote lijmtang duw je de keerring eenvoudig op z’n plaats. Voor montage de lip van de keerring evenals het carter iets insmeren met olie. De keerring erin slaan is geen goed idee, aangezien je het “inwendige veertje” er dan uit kunt tikken waardoor de keerring onbruikbaar wordt. De O-ring ook met iets olie insmeren alvorens deze voorzichtig in het vliegwiel te plaatsen.

Nu kan het vliegwiel weer op de krukas geplaatst worden m.b.v. de aangebrachte markering. Druk het vliegwiel voorzichtig op de krukas, niets forceren. Pas op dat de O-ring niet dubbel gaat liggen tussen vliegwiel en krukas. Draai de vliegwielbout handvast. Eventueel kun je de vliegwielklem loshalen en de krukas ronddraaien om te kijken of het geheel in orde is. Draai de vliegwielklem er weer op en zet de vliegwielbout met 350 Nm vast (dit is HEEL erg belangrijk!). Dit gaat het beste wanneer je blok aan weerszijden onder de kachelpotten ondersteunt, iemand het blok vasthoudt en je een sleutel met lange hefboom gebruikt. Als je geen juiste momentsleutel hebt, gebruik dan een krik met een weegschaal eronder of laat de bout bij een garage op moment zetten. De vliegwielbout kun je eventueel borgen met (hittebestendig) draadborgmiddel.

Nu kun je de (nieuwe) koppelingsplaat monteren met de drukgroep. Bij montage goed opletten dat je de koppelingsplaat centraal uitlijnt, anders krijg je deze nooit over je price as bij montage v/d motor. Dit uitlijnen kun je doen met een speciaal stuk gereedschap (dit is niet duur) of een price as uit een oude versnellingsbak. De boutjes van de drukgroep zet je kruislings op 25 Nm vast nadat je ervan overtuigd bent dat de drukgroep juist en voldoende diep in het vliegwiel gemonteerd zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.