1 | Vooras verlagen

Voorzijde_verlagenOver het verlagen van de vooras van een kever of Karmann Ghia met torsievering (VW 1200, VW 1300, VW 1500 en Karmann Ghia Type 14) heb ik al veel gelezen. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden en wat zijn de kosten ongeveer? 

In principe zijn er 2 mogelijkheden om de kever aan de voorzijde te verlagen. De eerste wordt het meest gedaan en is het monteren van een verstelbare (verlaagde) vooras. De tweede mogelijkheid is het monteren van verlaagde spindels/fusees (zeg maar het tapeind waarop je remtrommel of -schijf gemonteerd wordt). Een combinatie van beiden gaat ook, maar dan wordt je kever heel laag. Omdat het duidelijk beschrijven van de op de markt verkrijgbare “kant en klare” systemen redelijk uitgebreid is geworden, kun je het complete artikel hier downloaden.

3 reacties op 1 | Vooras verlagen

  1. Marco schreef:

    Hallo,

    In het artikel hebben jullie het er over dat er bij vweetjes tips staan voor het verwijderen van de onderste fuseekogel omdat dit nogal eens lastig gaat.
    Ik kan dit echter nergens vinden….

    Gr. Marco

  2. Jozef Broens schreef:

    Hallo,

    Inheb inmiddels mijn Karmann Ghia verlaagd met dropped spindels. Werkje is goed en leuk om te doen. Ik heb nu een band 165/15 erop liggen met een geschatte hoogtepunten 80/85 (staat er niet op). De band loopt tegen het spatbord aan in de bochten. Kunnen jullie mij adviseren welke bandenmaat ik zou moeten gebruiken om deze problemen te verhelpen? Kan ik een band met dezelfde hoogte maar smaller monteren om de betrouwbaarheid van de kilometerteller te handhaven?

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

    Met vriendelijke groet,

    J. Broens

    • René schreef:

      Hoi Jozef,

      Dat is op afstand zonder foto of informatie over de wielen wat lastig te beoordelen. Wat voor velgen zijn het met wat voor offset (offset staat voor de afstand tussen het velgbed en de velg zelf)? Zijn je verlaagde spindels spoorverbredend? Een hoogtemaat van 80/85% is sowieso wel erg hoog. De wielhoogte en wielomtrek kun je eenvoudig zelf berekenen op bijvoorbeeld deze website: http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm. Als ik me niet vergis heeft onze Karmann voor een bandenmaat van 145/65 R15. Ook daarbij liepen de banden aan voordat we de stuuruitslag verminderden. Onbeladen is dat nu verholpen, beladen lopen ze nog steeds iets aan.

      Op de website hierboven kun je ook heel eenvoudig berekenen wat het snelheidsverschil is tussen bandenmaat A en bandenmaat B. Wettelijk is er een geringe maximale afwijking toegestaan, maar ga er maar vanuit dat 90% van de verlaagde luchtgekoelde VW’s een grotere afwijking heeft. De onze ook. Voor de juiste snelheid kun je die afwijking in gedachten houden of de snelheid van je navigatie aanhouden.

      Zo voor de vuist weg zou je:
      • De stuuruitslag kunnen verminderen
      • Andere wielen/banden kunnen monteren
      • Een versmalde vooras kunnen monteren

      Als je een foto mailt zou ik wellicht een betere inschatting kunnen geven, maar ik verwacht dat de genoemde opties wel overeind blijven.

      Succes en groeten,

      René

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.